2024-06-03 07:34:30

3 iunie, Ziua mondiala a bicicletei

Adunarea Generala a Organizatiei Natiunilor Unite a adoptat, la 12 aprilie 2018, o rezolutie in cadrul celei de-a 72-a sesiuni ordinare de la New York, prin care se sarbatoreste la 3 iunie, in toata lumea, Ziua mondiala a bicicletei.

Rezolutia a fost adoptata prin consens de 193 de state membre ale ONU, recunoscandu-se astfel unicitatea, longevitatea si versatilitatea bicicletei, utilizata de doua secole ca un mijloc de transport durabil, simplu, accesibil, fiabil, curat si in conformitate cu mediul inconjurator. Prin Rezolutie sunt invitate toate statele membre ale ONU si partile interesate sa celebreze si sa promoveze constientizarea unei Zile mondiale a bicicletei. Declaratia incurajeaza statele membre sa acorde o atentie deosebita bicicletei in strategiile de dezvoltare si sa includa bicicleta in politicile si programele internationale, regionale, nationale si subnationale. De asemenea, este incurajata utilizarea bicicletei pentru dezvoltarea durabila, consolidarea educatiei, inclusiv a educatiei fizice, pentru copii si tineri, promovarea sanatatii, prevenirea bolilor, promovarea tolerantei, intelegerii si respectului reciproc si facilitarea incluziunii sociale si o cultura a pacii.


Potrivit Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS), infrastructura sigura pentru mersul pe jos si mersul pe bicicleta reprezinta o cale de realizare a unei stari echitabile de sanatate. Pentru cei mai saraci locuitori ai oraselor, care de multe ori nu isi pot permite vehicule personale, mersul pe jos si cel pe bicicleta pot oferi o alternativa de transport, reducand totodata riscul de boli de inima, accident vascular cerebral, anumite tipuri de cancer, diabet si chiar deces. In consecinta, un transport activ imbunatatit nu este numai sanatos, ci si echitabil si rentabil.


In timpul carantinei cauzate de pandemia de COVID-19, in 2020 si in 2021, ciclismul s-a dovedit a fi cel mai sigur si cel mai eficient mod de transport.

Federatia Europeana a Ciclistilor a facut o serie de recomandari autoritatilor europene, nationale si locale pentru promovarea ciclismului, sub titulatura: “Ciclism, dincolo de criza”. Printre acestea: realizarea unei infrastructuri bine concepute pentru biciclete, prin asa-numitele “benzi COVID”; reducerea vitezei de circulatie pentru masini in orase la 30 km/h; crearea de catre institutiile europene a unui fond pentru bicicletele electriceetc.

Vezi si