2023-08-20 09:03:14

Marca de masini Dacia implineste 55 de ani

La 20 august 1968 se inaugura Uzina de Autoturisme Pitesti, construita in apropiere de comuna Colibasi (in prezent, Mioveni), judetul Arges. Evenimentul a marcat totodata inceperea fabricarii in serie a primului automobil, ''Dacia 1100'', un model sub licenta Renault R8. Aflat la inaugurare alaturi de Gheorghe Maurer si Ilie Verdet, Nicolae Ceausescu primea cheile unei masini Dacia 1100.


Constructia uzinei de la Mioveni - Uzina de Autoturisme Pitesti, a inceput in 1966, avand la baza un acord intre autoritatile romane si producatorul francez de automobile Renault, ce prevedea asamblarea unui model Renault sub marca Dacia.

''Desi performantele sale il situeaza la nivelul clasei mijlocii de autoturisme, ''Dacia 1100'' are dimensiunile unui automobil mic, dar cu un interior spatios. El este adaptat conditiilor de drum din tara noastra si ofera celor cinci persoane care se pot instala in masina o calatorie confortabila. Este inzestrat cu un motor ''Sierra'' de 1100 cmc plasat in spate, are 46 CP si dezvolta o viteza maxima de 135 km pe ora”, scria presa vremii de atunci.

Pe benzile de montaj ale uzinei se aflau la acel moment aproape 200 de autoturisme, iar la capatul liniei de montaj un prim lot de cateva zeci de autoturisme era gata de drum. Se estima, totodata, ca 2.000 de autoturisme sa fie gata pana la sfarsitul anului 1968.

Dupa ''Dacia 1100'', a urmat ''Dacia 1300'', care a intrat in productie in august 1969, avand la baza modelul Renault 12. Motorul avea 1.289 cmc si 54 de cai putere, iar viteza maxima era de 144 kilometri pe ora.

Dupa expirarea licentei Renault, in 1979, Dacia a inceput un program propriu de dezvoltare.

Amintim dintre modelele fabricate in anii '80 : Dacia 1310, Dacia 1320, Dacia 1410, Dacia Sport, Dacia Break, Dacia Berlina, Dacia 1300 Super, Dacia 1301, Dacia 1302, Dacia 2000, Dacia 1325 Liberta.

Dacia Nova, lansata in 1995, a fost primul model Dacia proiectat si fabricat integral in Romania.

In anul 1998, cand s-au aniversat trei decenii de la producerea primului automobil Dacia, de pe portile uzinei a iesit autoturismul cu numarul 2.000.000. In iulie 1999, compania Renault a achizitionat 51% din capitalul SC Automobile Dacia SA in urma procesului de privatizare, iar ulterior si-a marit participatia la capitalul societatii. In 2000, a fost lansat modelul Dacia SupeRNova, prima concretizare a colaborarii franco-romane, un autoturism echipat cu motor si cutie de viteze Renault.

A urmat, in 2003, lansarea modelului Dacia Solenza, masina echipata cu un grup motopropulsor Renault, care cuprindea patru versiuni - Confort, Rapsodie, Clima si Scala. O noua versiune a acestui autoturism, Dacia Solenza Europa 1.4 MPI, a fost lansata in 2004.

Un nou automobil - Dacia Logan - a fost lansat in 2004, si tot in acest an a fost oprita productia modelului Dacia Berlina. Pana in 2008, au fost lansate cinci modele din gama Dacia Logan : Sandero, Logan Berlina, Logan MCV, Logan Van si Logan Pick-Up.

In 2009, a fost lansat modelul Duster, automobil de tip crossover, proiectat de Renault Design Central Europe, din Bucuresti, in colaborare cu Renault Design Technocentre din Guyancourt, Franta.

In prezent, Dacia produce modele hybrid, se concentreaza asupra protectiei mediiului, fiind una dintre cele mai indragite si cumparate marci din lume, in segmentul eficientei pret/calitate.

sursa foto: ACR


Vezi si