O platforma falsa de shopping online a facut sute de mii de victime
Presa, mai eficienta decat Interpolul: o investigatie internationala realizata de ziarele The Guardian, Die Zeit si Le Monde a scos la iveala o retea de escroci care pretindeau ca opereaza o platforma vasta de magazine online, dar care furau de fapt datele personale ale cumparatorilor. Peste 800.000 de persoane din Europa si SUA au fost pacalite cand au incercat sa cumpere haine si incaltaminte de firma online, prin intermediul acestei platforme. Clientii au introdus date privind adresa de e-mail, numele, numarul de telefon, adresa postala, iar 476.000 dintre ei au transmis detalii ale cardurilor lor bancare, inclusiv numarul de securitate din trei cifre.
Chartered Trading Standards Institute din Marea Britanie apreciaza ca aceasta este una dintre cele mai mari escrocherii de acest gen, cu 76.000 de site-uri false create. Reteaua ar fi operata de escroci din China, din provincia Fujian.
Programatorii au creat zeci de mii de magazine web false care ofera produse la pret redus de la Dior, Clarks, Stella McCartney, Nike, Lacoste, Hugo Boss, Versace si Prada, precum si multe alte branduri de renume. Exista si magazine false care vand jucarii de calitate, cum ar fi Playmobil, si cel putin unul care vinde corpuri de iluminat.
Site-urile sunt publicate in mai multe limbi: engleza, germana, franceza, spaniola, suedeza si italiana. In majoritatea cazurilor, clientii care le-au povestit jurnalistilor despre experienta lor au declarat ca nu au primit niciun produs comandat. In mod ciudat, multi dintre cei care au incercat sa faca shopping online nu au pierdut bani. Ori banca a blocat platile, ori magazinul fals nu le-a procesat. Totusi, toti cei intervievati au patit acelasi lucru: le-au fost furate datele personale, inclusiv detaliile cardurilor bancare sau de credit.
Cumparaturile online false reprezinta a doua cea mai des intalnita escrocherie. In primele sase luni ale anului 2023, in Marea Britanie, s-au inregistrat 77.000 de cazuri de vanzari frauduloase, cu 43% mai multe decat in aceeasi perioada a anului 2022. Consumatorii din SUA au pierdut aproape 8,8 miliarde $ din cauza fraudelor in 2022, cu 30% mai mult decat cu un an inainte.
Sursa foto: European Parliament