Se lucreaza intens la cel mai lung tunel scufundat din lume, intre Danemarca si Germania
Un tunel construit cu ajutorul ingineriei inovatoare - care va fi cel mai lung tunel scufundat din lume - intra in etapa finala a proiectului ce urmareste conectarea Danemarcei - si a tarilor nordice in ansamblu - de restul Europei, relateaza The Guardian.
De pe cheiul orasului danez Rødbyhavn, cu Marea Baltica stralucind in razele soarelui, Germania este atat de aproape. incat o poti vedea - un grup de turbine eoliene se zareste la orizont. Orasul german Puttgarden se afla la doar 11 mile distanta, dar pentru a ajunge acolo este nevoie fie de o calatorie de 45 de minute cu feribotul - plus timp pentru imbarcare si debarcare -, fie de un drum de sase ore cu masina care traverseaza o mare parte din Danemarca.
Insa sub apa, constructia unui viitor alternativ este in plina desfasurare, sub forma celui mai lung tunel scufundat din lume - termen care desemneaza un tunel construit in alta parte si apoi scufundat in locul destinat.
Cand tunelul Fehmarnbelt se va deschide in 2029, oamenii vor putea traversa aceasta intindere de apa in doar 7 minute cu trenul si 10 minute cu masina.
Tunelul va eclipsa cu mult actualul detinator al recordului pentru drumuri si cai ferate, tunelul Drogden, de 3,5 km, care, impreuna cu podul Øresund, leaga Danemarca de Suedia.
Noul tunel este considerat etapa finala a unui proiect de infrastructura in trei parti - alaturi de podul Øresund si de podul Marea Centura care traverseaza insulele daneze Zealand si Funen - care leaga Danemarca si tarile nordice in ansamblu de restul Europei.
Odata ce tunelul va fi finalizat, va fi posibil sa se transporte pe calea ferata marfuri, inclusiv otel, din nordul Norvegiei pana in centrul si sudul Europei. Acesta va reduce considerabil durata calatoriei cu trenul intre Copenhaga si Hamburg, de la 4 ore si jumatate la 2 ore si jumatate.
La nivel national, este punctul culminant al unei transformari a psihologiei daneze din ultimul sfert de secol, de la o peninsula relativ izolata si o colectie de insule, la un centru international.
O TEHNOLOGIE DIFERITA
„Face parte din aceasta legatura pe care Europa incearca sa o realizeze intre nordul Norvegiei si sudul Europei, care a inceput atunci cand am construit podul Øresund intre Copenhaga si Malmö”, a declarat Mikkel Hemmingsen, CEO al companiei de stat Sund & Bælt. „Pentru a finaliza legatura, trebuie sa construim aceasta conexiune”, arata el.
Spre deosebire de o multime de tuneluri care trec pe sub apa - inclusiv tunelul Canalului Manecii - care au fost construite cu ajutorul unor masini de forat ce sapa prin pamant, sectiunile tunelului Fehmarnbelt sunt construite la suprafata si apoi scufundate pe fundul marii. Hemmingsen a declarat ca aceasta abordare este mai eficienta si mai buna pentru mediu.
The Guardian a avut acces exclusiv la primii 120 de metri ai tunelului saptamana trecuta.
Tunelul, care va cuprinde 90 de componente lungi de 217 metri, cantarind 73.500 de tone fiecare, este construit intr-o fabrica infiintata special pentru acest proiect.
Sectiunile finalizate vor fi aduse pe apa si scufundate inainte de a fi conectate impreuna pe fundul marii, la o adancime de aproximativ 30 de metri.
CA UN LEGO
Exista sase linii de productie - concepute pentru a fi „optimizate si reduse” - fiecare producand un element diferit al tunelului.
Hemmingsen spune ca realizarea tunelului seamana mai mult cu construirea de componente electronice decat cu lucrarile de constructie traditionale. „Ceea ce facem acum nu este atat de mult un proiect de constructie normal, in care ai o multime de oameni care alearga ca niste furnici intr-un spatiu limitat. De fapt, seamana mai mult cu constructia de iPhone-uri”, a exemplificat el.
Hemmingsen a comparat asamblarea celor 900 de componente mai mici pentru a forma cele 90 de elemente mai mari ale tunelului cu „asamblarea blocurilor Lego”.
„Daca esuati la un element, il puteti inlocui”, a spus el. „Dupa ce este gata, pare foarte simplu, dar din punct de vedere ingineresc exista o multime de detalii care trebuie puse la punct inainte de a putea incepe”, marturiseste directorul.
UN PROIECT DE 7 MILIARDE DE EURO
Desi durata de constructie a proiectului de 7 miliarde de euro este relativ scurta - lucrarile au inceput in 2021 - a fost necesara o perioada lunga de timp pentru pregatire. In ultimii 15 ani, inginerii au pus mostre de beton in apa din zona pentru a vedea cum reactioneaza diferite amestecuri la nivelurile de sare.
Proiectul este finantat printr-un imprumut garantat de stat, care va fi rambursat prin taxe de trecere, si a primit peste 1 miliard de euro de la Comisia Europeana.
Anders Wede, managerul zonei de constructie, a crescut in apropiere inainte de a pleca si de a se intoarce pentru a lucra la tunel. El spera ca fabrica - care va fi utilizata pentru diferite proiecte odata ce tunelul va fi finalizat - ar putea contribui la scaderea ratei relativ ridicate a somajului din regiune. „Regiunea de aici a suferit foarte mult in ultimii 20-30 de ani”, a declarat Wede. „Ei (autoritatile locale) vad intr-adevar acest lucru ca pe o oportunitate de aur de a avea o noua sansa si poate ca unele companii vad potential in zona”, a spus el.